ready to unwind?

March 17, 2018

 

‘Homework for tomorrow: sleep in as long as possible. We start at 11am. Stay in bed for as long as you can. Sleep! See you tomorrow!’

 

Ha, dit huiswerk is wel een different cookie als dat wat ik me herinner van de middelbare school. En de voorgaande opdrachten tijdens de teacher training Restorative Yoga met Lizzie Lasater, waren ook al geen straf. ‘Eat or drink something you really love and enjoy every minute of it. Even if it is bad for your health!’. ‘Listen to a piece of music what touches you in whatever way, and go totally up in it’. Zo stond ik vanochtend in mijn Airbnb, voor de open balkondeuren uitkijkend op de kinderboerderij van het Griftpark, met koptelefoontjes in uit mijn dak te gaan op Staying Alive van de BeeGees, gevolgd, in tranen, door Perfect Day van Lou Reed (even uitleggen over de tranen. Beide nummers komen uit de playlist van mijn allerliefste vriendinnetje Anita die kortgeleden deze aardbol verliet, ten prooi gevallen aan kanker. Een lijst die ze samenstelde met haar 18-jarige zoon, vol met guilty pleasures, hartbrekende tranentrekkers, liedjes met teksten die inslaan als een bom, etc. Soms draai ik een nummer tijdens mijn yogales en voel ik mijn hart tegelijkertijd samentrekken en openvouwen. Wat mogen we toch &%**#@-dankbaar zijn dat we leven, of we nou oud en kreukelig zijn of nog in de bloei van. Dankbaar!).

 

Bliss is necessary for a yoga practice. When you find bliss, notice it and welcome it. Do not let any voices tell you that feeling pure joy is not a serious meditation practice. Bask in pleasure, shamelessly.
(uit: the Radiance Sutras @ Lorin Roche)

 

5 dagen Utrecht, 5 dagen Restorative Yoga met ongeveer 40 andere yogi’s en de allerliefste, charismatische, vrolijke, open Lizzie Lasater als docent. Overgevlogen uit Salzburg waar ze woont met haar Oostenrijkse man, maar van oorsprong a California Girl. Dochter van Judith Hanson Lasater, in Amerika een grote naam op het gebied van yoga. Haar no-nonsense en toegankelijke manier van communiceren, en uitdragen van (restorative) yoga spreekt mij enorm aan, ik volg haar al een tijdje op Facebook en ze weet me iedere keer weer in te pakken. Zo ook tijdens deze
5-daagse training. Ook al zitten we hutje-mutje op elkaar en duizelt het me soms, iedere dag weer ben ik blij dat ik zoveel kennis en plezier geïnjecteerd krijg. Aan het eind ga ik volop geïnspireerd weer naar huis. Vol verlangen om het geleerde in de praktijk te brengen, zowel voor mijzelf als voor al ‘mijn mensen’ die in mijn groepen yoga volgen.

 

 

I know you can do more, but can you do less?

 

To get to the bottom of it, what is it good for:

 

  • In Restorative Yoga (RY) gaat het om: ontspannen, ont-prikkelen, kalmeren. In een samenleving waarin we altijd ‘aan’ staan, is dat nog best een uitdaging.
     

  • RY opent de yin energie, je vrouwelijke, zachte energie. Waar yoga van oorsprong een mannelijke aangelegenheid was waarin kracht, souplesse en uithoudingsvermogen voorop stonden, is er de laatste tijd een verschuiving gaande naar de rustigere en zachtere vormen van yoga. Denk maar aan yin yoga, yoga nidra en RY.

    YIN YOGA VS RESTORATIVE YOGA
     

  • RY is geen YIN YOGA. Waar je met yin beoogt het (bind-)weefsel te stretchen en druk aan te brengen en op zoek te gaan naar jouw grens, naar het ongemak (waarin je verder leert los te laten en te ontspannen), heeft RY als doel het lichaam te openen, te ontspannen & te verzachten. Je maakt het jezelf zo comfortabel mogelijk en je koestert het gevoel van veiligheid, warmte en ontspanning.
     

  • YIN YOGA werkt op het bindweefsel, wat in allerlei vormen in je lichaam aanwezig is. Het is het ondersteunende web rondom al je spieren, botten en organen. Het ligt zowel direct onder de huid als in diepere lagen, (indien voldoende gehydrateerd) soepeltjes glijdend en bewegend over elkaar heen. Het is het kraakbeen in en rondom je gewrichten en je wervels. Langdurige stretch of compressie (stimulans) zorgt ervoor dat de structuur van het bindweefsel verandert. In wat op die plek nodig is, om het lichaam soepel en ruimtelijk te houden, om informatie te transformeren en om je energie vrijuit te laten stromen. 
     

  • RESTORATIVE YOGA werkt kalmerend op je zenuwstelsel. Kort genomen bestaat ons autonome zenuwstel uit een sympatische en parasympatische variant. De sympatische kant is onze ‘aan’-knop, die meestal vroeg in de ochtend al ingedrukt wordt (telefoon | snel ontbijt | spitsuur | werk | telefoon | spitsuur | social media | deadlines | gezin | sociale contacten | sport), het zorgt dat we aan de slag gaan, actief zijn, kunnen presteren.
    Het parasympatische broertje is de ‘uit’-knop. Stilte | rust | ontspanning | geen druk | niets hoeven | een boek lezen | mediteren | aan yoga doen | naar binnen keren.
    Je begrijpt dat het parasympatische systeem flink aan het kortste eind trekt, nauwelijks aan bod komt bij de meesten van ons. RY zorgt voor een moment van ‘uit’. Wat een gevoel kan geven van ‘een roes’, kalmte, verbinding, tevredenheid. 

    VOOR WIE IS RY GESCHIKT?
     

  • Voor wie eigenlijk niet? Tijdens mijn lessen laat ik wel eens een plaatje zien van een RY houding. Ingepakt in dekens, rustend tegen een bolster die weer ondersteund wordt door blokken, een oogkussentje op je gesloten ogen, het is mega-comfortabel. Bij vrijwel iedereen zie ik een blik van verlangen. Het straalt uit waar het voor is bedoeld: het opladen van jezelf, je afsluiten van de hectische buitenwereld, het geven van rust en daarmee misschien ook inzichten, mogelijk verwerking van (oud) zeer, jezelf zien zoals je bent en jezelf gunnen om stil te zijn, stil te staan. 
     

  • Onze kinderen, onze tieners zouden zoveel baat hebben bij deze vorm van yoga. Nog meer dan mijn eigen generatie zijn deze koppies nooit stil van binnen. Is er nauwelijks nog tijd voor verveling, stilte, aandacht. De druk op tieners is enorm, de verwachtingen op school, het populair zijn binnen de groep, zowel in het echte leven als online.
     

  • Herstellende van een ziekte, of voor mensen met een chronische ziekte die veel energie vergt. In of na een burn-out (het liefst voor een burn-out natuurlijk!). 
     

  • Voor wie eigenlijk niet? Voor wie op dit moment depressief is of psychisch lijdt. Dan is voorzichtigheid geboden. Het naar binnen keren en je diepste gevoelens, emoties en pijn in de ogen kijken kan confronterend zijn. Als je je in die situatie bevindt, overleg dan met je arts voor te beginnen aan Restorative Yoga. 

 

Make yourself number one priority! 

 

Please reload

Please reload

ARCHIEF

RECENTE BERICHTEN

November 6, 2019

March 12, 2019

January 31, 2019

Please reload

VOLG MIJ

  • Facebook - White Circle
  • Pinterest - White Circle
  • LinkedIn - White Circle